Ek is besig om van die inligting, waar moontlik te vervang met vertaalde weergawes in Afrikaans. Intussen is dit hier beskikbaar met verwysings na meer inligting, indien pasiënte/versorgers of belangstellendes opsoek is na betroubare bronne.
Verlede week het ek 'n versoek gekry van die PH assosiasie van Australie om deel te vorm van hulle kommitee en sal dus in die toekoms op hoogte gehou word van nuwe behandelinge, medikasie en vordering op die gebied van navorsing oor Pulmonale Hipertensie. Deel van hierdie voorregte is ook die terugvoering na Denneys hulle in Suid Afrika wat deel sal vorm van my 'verpligtinge' vanuit die land van Bloekoms en gangeroetjies.
Vandag wil ek met julle gesels oor hoekom dit nodig is vir PH lyers om self navorsing te doen en soveel as moontlik betroubare inligting te versamel aangesien hierdie siekte werklik 'raar' is en jou dokter of spesialis tien teen een nog nooit met dit te doen gehad het nie! Midde in die chaos van afgesny wees van die buitewêreld weens vloede, kragonderbrekings (wat beteken jou geleende asempies het gestaak; daar is ekstra werkslas op die hart geplaas weens die hitte en vogtigheid sonder lugverkoeling) en soms slegs beperkte internet toegang, het die inligting wat ons alreeds versamel het via die kuberbronne, vir my weereens die belangrikheid van
'hoe om te oorleef met 'n kroniese mediese probleem' op die hart gedruk.
Pun nie doelbewus nie!
Soos baie ander pasiënte het ons ook gou agtergekom dat om met PH te lewe, nie beteken jy kan die mediese sisteem altyd vertrou nie! As die dokter oorkant jou met die pen in sy hand en stetoskoop om die nek nie eers die prosedure kan spel waarvoor jy verwysing na die spesialisbehandeling nodig het nie, besef jy baie gou dat selfonderrrig lewensbelangrik is.
Ek sal nooit vergeet hoe angsbevange ek was na die diagnose - baie ligweg, in een kale sinnetjie met ons bespreek was nie. "Hierdie drukking in jou longare en regterhartkamer sal lei tot hartversaking indien dit nie behandel word nie."
Dan volg die afsprake en toetse, soms maande uitmekaar en jou asem slaan letterlik en figuurlik weg as jy begin oplees oor die
raar monster wat jou lewenspad gekruis het. Jou onbewus, stelselmatig van asem en krag beroof het met 'n vonnis "twee tot drie jaar lewensverwagting..."
Wanneer jy teruggaan om die uitslae van sommige verslae te kry, is die dokter wat kennis dra van jou omstandighede nie beskikbaar nie en jy moet alles van vooraf verduidelik aan die stug vreemdeling voor jou. Jy is maar net nog 'n pasiënt met 'n skeet of klagte. Sou jy hom/haar vra oor meer inligting kom jy gou agter: hulle weet minder as jy self
Liggestel: dit is 'n skrikwekkende ervaring as jy besef JY moet die dokter inlig!
As ek opgewonde raak styg my bloeddruk
heel menslik, en die reeds kortasemgeite laat my klink soos 'n stoomtrein teen die berg uit. Om dan nog mediese termes uit beperkte argiewe op te diep, raak amper onmoontlik want 'n te kort aan suurstof is so goed soos 'n slot aan elke stoorgebied vir inligting in jou brein
en jy kan sien die dokter dink verlig met 'n skalkse grin: 'alzheimers!' Dit kan hy/sy darem behandel sonder dat hulle staat maak op inligting van die deurmekaar pasient LOL.
Ek kan die belangrikheid van selfonderrig/kennis oor jou toestand, nie genoeg onderstreep nie!
Het nooit ooit kon dink dat die personeel by 'n hospitaal my sou groet op die voornaam asof ons goeie vriende is nie. Nog minder sou ek glo hoe onooglik vet my legger met mediese verslae sou word nie, en dat ek daardie inligting (wat voorheen nie vir die pasient beskikbaar sou wees nie) aan 'n dokter/verpleegster moes verduidelik SODAT ek die regte behandeling kan ontvang nie want jy besef die mediese personeel het nie genoegsame kennis oor jou toestand nie
Rosalind Coward, beskryf in die inleiding van haar boek
The Whole Truth: the myth of alternative health,
hoe die idee van persoonlike verantwoordelikheid vir 'n mens se gesondheid gebore is uit 'n behoefte van pasiënte om die voorheen onbevraagde/onvweerspreekbare gesag van die mediese instellings, uit te daag.
Met sosiale verandering in die jare sewentig het skeptimisme ontstaan. Sy skryf: "Daardie spesifieke beeld van die deskundige", die rasionele wetenskaplike wat deur sy hoë vlak van wetenskaplike kennis kan diagnoseer, en in wie ons absolute vertroue gehad het, is weg.
Baie pasiënte vind baat by hierdie veranderde persepsie. Die bestudering van die besonderhede van hul mediese geskiedenis gee pulmonêre hipertensie-lyers 'n gevoel van beheer oor hul toestand. Wat verband hou met 'n beter selfbeeld teenoor hulle spesialis. En met fotostate van mediese geskiedenis 'n groot stap vorentoe geneem van die dae toe die inligting slegs vir die oë van dokters was en pasiënte dikwels in die duister gehou was oor hul omstandighede.
Pasiënte word nou aangemoedig om vrae te vra, om stellings te bevraagteken en aan te dring op tweede en derde opinies.
*Geleende bron van inligting:
http://www.phcentral.org/features/20090218rottman.html Maak asseblief ALTYD seker dat jy jou dokter raadpleeg voordat jy enige raad blindelings volg wat op hierdie skakel of enige ander skakel gegee word!