Author Topic: Ghazal struktuur in Afrikaans  (Read 38281 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Offline Meraai vannie Baai

• Wysgeer
  • Elke dag aan ons Geskenk, is 'n kosbare voorreg.
Re: Ghazal struktuur in Afrikaans
« Reply #15 on: Today at 02:38:20 AM »
Ontleding van 'Nog 'n Gister':

Ek het tradisionele A-refrein presies soos die struktuur vereis gebruik: AA, bA, cA, dA, eA…
In ‘n Ghazal moet elke koeplet soos ’n pêrel wees wat op sy eie kan glinster.

•   horlosie arms versteen - tyd as bevriesde liggaam
•   reisigers op woestynsnelweë - die swerwers van herinneringe
•   bitterbessie-nasmaak - die gal van onthou
•   vleesdorre skimme - die liggaam wat sy eie verlede agtervolg
•   melaats-omsoomde onthou-jy-nog - onthou as kroniese siekte
•   wag-’n-bietjie-bos - die doring van God se besluit én mens se vassteek

Elke beeld is selfstandig, maar saam word dit ’n stoet van gisters wat stadig deur die gedig trek.

Keer op keer wanneer “nog ’n gister” terugkeer, verander dit effens van kleur - soms ’n wond, soms ’n spieël, soms ’n stoflaag, soms ’n bekentenis.

“Nog ’n gister” word nie net ’n frase nie — dit word ’n omgewing, ’n ligval, ’n tekstuur, ’n ritueel.

Dit is presies hoe ’n tradisionele Ghazal sy refrein gebruik.

Die ghazal se musiek lê in herhaling én breking. My staccato breek is so toegepas: nog-’n-gis-ter!

Dit breek die vloei net genoeg om die emosionele knoop stywer te trek. Die soort ritmiese spel wat die vorm toelaat en aanmoedig dus.

Volgens die riglyne moet die digter se naam genoem word in die laaste koeplet.

Ek het dit simbolies toegepas: “toe skryf ek my name in die fynstofmeel van nog ’n gister”

Dit is nie ’n handtekening nie, maar wel die hartklop van die gedig. Getuienis dat jy deur die gister's loop, maar nie daarin stagneer nie.

Die slot is 'n wedergeboorte in stof en elke 'gister' in die Ghazal is soos fynstofmeel wat op alles neersak. Dit word die tekstuur van onthou.

Offline Meraai vannie Baai

• Wysgeer
  • Elke dag aan ons Geskenk, is 'n kosbare voorreg.
Re: Ghazal struktuur in Afrikaans
« Reply #16 on: Today at 03:23:01 AM »
Ontleding van 'Potjies Ink':

Hier is die ses soorte ink-vorme soos dit beskryf word:

1.   reënboogs ink
2.   geloofs ink
3.   droom ink
4.   toor ink
5.   wanhoops ink
6.   geen omdraai spoor ink (die slotkoeplet se klimaks)

Die geheel is ’n lewensboog, maar ook ’n digterlike evolusie - elke inksoort is ’n ander fase van skryf, sien, onthou, oorleef.

Reënboogs ink: Dis die kinderlike, speelse, kleurvolle oorsprong. Die pen word gedoop in moontlikheid. Alles is nog oop, alles kan nog word.

Geloofs ink: Die eerste verankering. Ná die kleur kom die vertroue - die skrywer wat begin glo in die pad, die letters, die storie. Dit is die ink van volharding.

Droom ink: Die innerlike wêreld word bron. Hier begin die Ghazal se spreker die ongesiene, die kleintydse belofte, die onbewuste betrek. Die ink word ’n brug tussen geheue en verbeelding.

Toor ink: Die magiese fase. Nou word die skryf daad ’n towerhandeling. Die prins op die wit perd, die horison wat wink — dis die fase van hoop, romanse, moontlikheid. Die ink word ’n spel.

Wanhoops ink: Die breekpunt. Wanneer tyd fermenteer en seisoene groet, word die ink swaar. Dit word die ink van verlies, van die skrywer wat nie meer net skryf nie, maar wanhopig gryp.

Geen omdraai spoor ink: Die finale aanvaarding. Hier, in die slotkoeplet, word die ink ’n spoor - nie net van skryf nie, maar van lewe.

Dit word die ink van:
•   ek het gekom
•   ek het geskryf
•   ek het my merk gemaak
•   ek volhard in die stryd

Die verband tussen die ink:

1. ’n Lewensreis in ink
Elke inksoort is ’n fase van menswees: van kinderlike kleur - na geloof - na droom - na toor - na wanhoop - na aanvaarding.

2. ’n Digterlike poetica
Die Ghazal word ’n meta gedig oor die daad van skryf self. Elke inksoort is ’n ander modus van dig.

3. ’n Spirituele beweging
Van lig en speelsheid na die donker dieptes - en dan ’n soort sober, helder waarheid.

4. ’n Pêrelsnoer van emosionele registers
Elke inksoort is ’n ander kleur van my stem. Maar die refrein bind hulle soos ’n goue draad.

Die ink word nie net medium nie - dit word karakter. Dit word die stille metgesel van die digter. Dit word die een wat saam deur die jare loop.

In die gedig is die herhalende ink klokslag. Elke keer as dit verskyn, het tyd verbygegaan- soos ’n lewe wat verbyflits.

‘n  Lewensboog is geskets:

•   kleurvolle begin
•   geloof as anker
•   droom as rigting
•   toor as hoop
•   wanhoop as breekpunt
•   spoor as finale aanvaarding

Die Ghazal se laaste inksoort maak skielik nóg meer sin:

007 veer’s gedoop in geen omdraai spoor ink.

•   die veer is ‘n instrument
•   die nommer word ‘n persona
•   die ink is ‘n lewenspad
•   die spoor word ‘n nalatenskap

In die Ghazal tradisie moet die digter in die slotkoeplet sy of haar naam laat verskyn. Maar in hierdie gedig het ek doelbewus nie ’n naam gekies nie - wel ’n persona: 007 die woorddief.

Die herhalende ink is soos ’n klokslag. Elke keer as dit verskyn, het tyd verbygegaan. Dis hoekom die gedig voel soos ’n lewe wat verbyflits.

In hierdie twee Ghazals, het ek 'n sirkelgang geweef - ’n stoet van gisters, ’n stil brug van vandag, en ’n pad wat stadig oopvou na môre.

:book1: :notworthy: